Fysio Flow

 

 

Fysio Flow er en træningsform, der arbejder med kroppens bindevæv - kroppens fascier.

Inde under huden - mellem hud og muskler - ligger den dybe fascie. Den er som en våddragt, der gerne skal være varm, fugtig og eftergivelig. Derudover ligger der bindevæv/fascier rundt om musklerne. De flader der dannes der hvor hud, fascier og muskler ligger tæt sammen, skal være bevægelige i forhold til hinanden - der skal være et glid.

Inaktivitet, aldring og stres får fascierne til at trække sig sammen, så de bliver korte og stive. Væskeflowet i fascien nedsættes og glidet mellem fladerne nedsættes.

Det giver en oplevelse af at være stiv og stram i kroppen. Det kan være skyld i smerter over lænden, smerter i nakken osv.

Forskning viser med al tydelighed, at kroppen hænger sammen på forskellige måder og derfor har godt af at blivet trænet og behandlet som en helhed.

Musklerne arbejder ikke alene, sener skal ikke strækkes alene, Det handler om at strække og bevæge hele kroppen i lange synergier.

Rent praktisk varmer Fysio Flow vævet og fascierne op - gennem små bouncy bevægelser og naturlige sving. Herefter arbejdes der med dynamiske stræk for hele kroppen og afslutningsvis er der en kort afspænding.

60 minutters Fysio Flow træner og smidiggører bindevævet, således at du oplever færre smerter og større bevægefrihed i løbet af dagen.

Praktisk information inden du starter med Fysio Flow:

Første gang du kommer til Fysio Flow starter vi med en introduktion. Du skal derfor regne med at denne gang varer 10-15 minutter længere.
De øvrige gange vil der ikke blive meget snak – der går vi bare i gang.
Derfor må du gerne komme i god tid, så du er klar til at træne kl. 16.

Træningsmodulets opbygning:

·         10 minutters opvarmning

·         40 minutters træning med Fysio Flow

·         10 minutters afspænding

Fysio Flow-træningen er opbygget af moduler med flere gentagelser af den samme lille serie af 3-5 øvelser. Du vil derfor få mulighed for at prøve øvelserne flere gange – derfor gør det ikke så meget om den ikke er ”helt i skabet” første gang og du vil også kunne mærke, om du bliver mere smidig efterhånden.

Når jeg har vist øvelserne, vil jeg komme rundt og hjælpe jer med øvelserne. Nogle gange skal der bare en lille korrektion til, før øvelsen virker optimalt.

Du skal have tøj på der ikke strammer – meget gerne en slags træningstøj. Du behøver ikke sko.

Til afspændingen kan det være en god ide at medbringe et par sokker og en trøje – evt. et tæppe. Man kan godt nå at blive lidt kold, når man ligger efter at have trænet.

 

 

Mennesket i balance