Skitræning

Det kræver en god fysik at få fuldt udbytte af sin skiferie. På skiholdet på Klinik for Fysioterapi bliver du forberedt til ferien og hjulpet med at forebygge skader.

Skitræningen henvender sig til alle, som skal på skiferie; har du nogle af følgende ønsker, er skitræning noget for dig:

  • Forbedre din fysik inden skiferie
  • Forebygge skader
  • Styrke de rigtige muskler
  • Blive mere udholdende på ski
  • Have mere overskud i dit skiløb

Skitræning foregår på mindre hold ledet af en fysioterapeut. Der vil blive udført fælles øvelser, men der vil også være mulighed for individuelt at tilpasse øvelserne til netop dig.

Det anbefales at udføre skitræning i mindst 3 måneder inden skiferien. Vi starter hvert år træningen op i uge 43 (lige efter efterårsferien) og slutter ca. i uge 6.

 

10 gange for kr. 900,-. Der er plads til 6-8 på holdet. Der ydes tilskud fra sygesikringen Danmark.

Der er mulighed for at købe et ti-turskort.

 

Om skitræning generelt:

Sneklædte pister og sus under brædderne. Skiferien er skøn, men ender for mange i et rent mareridt. Hvert år vender tusindvis af danskere hjem fra skiferien med ødelagte lemmer. Oftest går det ud over knæ, ankler, fingre og kraveben, mens alvorlige skader som kraniebrud og større kvæstelser heldigvis er sjældne. Man kan ikke totalt udrydde, men forberedelse til skiferien kan begrænse dem betragteligt. Forberedelse, træning og forsigtighed er kodeordene.

For at turen ned ad pisterne eller ud ad løjperne skal være så stor en fornøjelse som muligt, er det vigtigt at være velforberedt. Jo bedre kondition man har, jo større overskud er der til at nyde skiløbet. Er man træt, bliver man ukoncentreret samt bruger flere kræfter end normalt. Dermed øger man risikoen for skader. Både konditionen og balanceevnen kræver træning.

Uanset om man løber langrend eller alpin ski, er det vigtigt, at man er i form til ferien. Hvis konditionen er dårlig, bliver man hurtigere træt, og koncentrationsevnen bliver nedsat. Derved øger man risikoen for at komme til skade. Man skal derfor træne, så man har en rimelig grundform, inden man tager af sted. Det kan man opnå ved løb, aerobic, træning i den lokale skiklub, styrketræning, eller hvad man nu har det bedst med. Derudover skal man sørge for at have trænet de muskelgrupper, som man bruger til skiløb, især musklerne i låret.

Udover kondition og styrke er det vigtigt at træne balance og koordination. Et vippebræt er en god investering, som også kan bruges til genoptræning, hvis man har forstuvet anklen. Man kan også træne balancen uden brug af vippebræt. Øv dig i at stå på et ben og bøje lidt op og ned i knæet, eller gå og stå på tæer. Man kan gøre øvelserne sværere ved at lukke øjnene, mens man udfører dem.

Mennesket i balance